نرم افزار

نرم افزار

نرم افزار

نرم افزار

آموزش شنا

بهداشت در شنا:
معمولا در تابستان تعداد افرادی که به سمت ورزش شنا می آیند بسیار زیاد میشود.دانش آموزان به دنبال راهی برای گذراندن اوقات فراغتشان هستند و در کلاسهای آموزش شنا ثبت نام می کنند.شنا ورزش بسیار لذت بخشی ایت اما اگر نکات بهداشتی در آن رعایت نشود میتواند بسیار خطرناک نیز باشد.آلرژی ها و التهاب و حساسیت های شدید پوستی از جمله مواردی است که در مبحث بهداشت یا بهتر بگوییم عدم بهداشت در استخر ها با آن مواجه هستیم.
جناب دکتر محمد قره گزلو فوق تخصص آلرژی وایمونولوژی ، دکتر علی فیروز ، متخصص پوست (اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران) و مهندس ناصر فلاحی ، رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و اماکن عمومی وزارت بهداشت تجربیات و نظراتشان را در این مورد در اختیار ما قارا داده اند.

آموزش شنا
علت به وجود آمدن آلرژی و بیماری آب در استخر ها این است که موادی که جهت پاکسازی آب از انواع میکروبها به استخرها وارد میشنود باعث ایجاد برخی آلرژی ها میشود.در این میان کلر بیشترین آلرژی را به همراه دارد.مقدار کلری که باید در آب بریزیم تا آب میکروب زدایی شود باید طبق استانداردها باشد و مقدار خاص و معینی دارد.مصرف کم آن میکروبها و همچنین قارچ ها را افزایش میدهد و مصرف زیاد آن نیز باعث ایجاد آلرژی میشود.
معمولا کسانی که آموزش شنا را از ابتدا شروع می کنند دچار خارش و قرمزی چشم و ریزش اشک و یا سوزش در ناحیه چشم می شوند.همچنین ممکن است عطسه و گرفتگی بینی نیز آنها را آزار دهد.بخشی از این مسئله به علت موادی است که جهت تصفیه آب در استخر ها میریزند.
بیماری های پوستی:
در هنگام آموزش شنا این نکته به شناگران گفته میشود که در صورت عدم رعایت بهداشت در این ورزش ممکن است بیماری های پوستی برای فرد به وجود آید.
مهمترین بیماری هایی که ممکن است فرد را آزار دهد زگیل، بیماری های قارچی و کچلی می باشند.برای از بین بردن میکروب موجود در آبها میتوان از کلر استفاده کرد اما استفاده بیش از حد آن باعث خشک شدن پوست و اگزمای پوستی و خارش میشود.
در استخرهای باز نکته ای وجود دارد که در استخرهای سرپوشیده از آن خبری نیست و آن هم تابش نور خورشید است که باعث سوختگی پوست میشود.تابش نور خورشید در دراز مدت باعث تورم ، التهاب و قرمزی پوست ،تغییر رنگ در پوست و به وجود آمدن کک و مک و در مواردی حتی باعث به وجود آمدن سرطان نیز می شود.

آموزش شنا
البته آفتاب برای پوست مفید است به شرطی که به مدت بسیار کوتاهی به پوست بخورد.مثلا در حد چند دقیقه و به اندازه ای که باعث تغییر رنگ در پوست نشود.توصیه میشود در مدت آموزش شنا و یا حتی شنا کردن از آفتاب دور بمانید زیرا آفتاب مورد نظر بدن در طول روز تامیین می شود.
شکنندگی مو و رنگ مو:
یکی دیگر از آسیب ها و عوارض آب آلوده استخر تغییر رنگ مو و همچنین شکنندگی آن است.التبته کلر در این زمینه نقش به سزایی ندارد ولی درصورتی که آب موجود در استخر دارای مس باشد ، یعنی لوله ها مس آزاد کنند، روی مو اثر منفی دارد.به همین دلیل در هنگام آموزش شنا استفاده از کلاه را یک اجبار میدانند.بهترین راه این است که افراد قبل از ورود به آب توسط پزشک معاینه شوند.
ناراحتی های زیر آب:
در حین آموزش شنا ممکن است ورزشکار در ابتدا فشار آب را بر روی بدن خود حس کند اما پس از مدتی این حالت از بین میرود.هرچه در عمق ب فرو رویم فشار آب بیشتر خواهد بود.به طوری که در هنگام غواصی در عمق ۱۰ متری این فشار به خوبی حس میشود.

آموزش شنا
ممکن است شناگر مبتدی صدای سوت را در گوشها و درد زیادی را در پرده گوش خود حس کند.پیشنهاد ما این است که زمانی که زیر آب هستید هوا را تنها از بینی خود خارج کنید.
هر چه از وسایل و تجهیزات شنا استفاده کنید به سلامت خود بیشتر توجه کرده اید.برای جلوگیری از ملتهب شدن و یا قرمز شدن چشم میتوانید از عینکک شنا استفاده کنید و در صورتی که حس کردید کلر موجود در آب بیش از حد زیاد است میتوانید از دماغ گیر استفاده کنید.گرچه برچی از مربیان بر این عقیده هستند که به هیچ وجه نباید از دماغ گیر استفاده کرد تا بدن به آن آب عادت کند.

نوشته شده توسط سینا در 11:15 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

جمعه بیست و سوم بهمن ۱۳۹۴

سال ورود ورزش بسکتبال به ایران

سال ورود ورزش بسکتبال به ایران از نظر دایرةالمعارف بریتانیکا حدود سال ۱۲۸۰هجری شمسی یعنی همان ۱۹۰۱ میلادی است.اما آنچنان که از شواهد و سوابق آموزش بسکتبال در ایران پیداست ، این ورزش در سال ۱۳۱۰ یا ۱۳۱۱ توسط برخی از کارکنان سفارتخانه های خارجی در ایران جهت سرگرمی به ار برده می شده است.و در سال ۱۳۱۴ بود که شخصی به نام فریدون شریف زاده که یک مربی ورزش بود ،برای اولین بار در ایران به آموزش بسکتبال و گسترش آن پرداخت.آموزش بسکتبال در ابتدا از مدرسه دبیرستان البرز تهران آغاز شد و کم کم در ایران توسعه یافت.اما با این وجود در سال ۱۳۲۴ هجری شمسی بوده که فدراسیون بسکتبال ایران شکل گرفت و به این صورت ایران در سال ۱۹۴۸ میلادی در المپیک لندن برای اولین بار در رشته بسکتبال حضور خود را نمایان ساخت.

بسکتبال پس از نخستین جنگ جهانی اول:
پس از آنکه جنگ جهانی اول به اتمام رسید پیشرفت و توسعه آموزش بسکتبال شروع شد.رقابت در این رشته بالا گرفت و کم کم در سراسر اروپا راه یافت.در سال ۱۹۲۴ میان تیم های ایتالیا ،آمریکا ،انگلستان و فرانسه ،مسابقاتی در پاریس برگزار شد.و در سال ۱۹۳۲ با نمایندگی چندین کشور مختلف در ژنو فدراسیون آماتوری این رشته شکل گرفت.در المپیک ۱۹۳۶ برلین ۲۳ کشور در رشته بسکتبال به رقابت پرداختند و آمریکا توانست قهرمان المپیک شود.


داوران بسکتبال:
در یک بازی رسمی ۶داور قضاوت را بر عهده می گیرند که از این تعداد سه نفرشان باید درون زمین داوری کنند که یکی از آنها سر داور و دوتای دیگر داور معمولی هستند.از سه نفر دیگر یکی منشی است و وظیفه ثبت خطاها و تخلفات تیمی و انفرادی را دارد و همچنین امتیازات را ثبت می کند و یک داور هم نگهدارنده وقت است و علاوه بر آن مسئول ۲۴ ثانیه نیز می باشد.
تخلف و خطا در بسکتبال:
در آموزش بسکتبال تخلف با خطا تفاوت دارد به این صورت که:
تخلف یعنی نقض قانون بازی.در این صورت جریمه آن تنها واگذار کردن مالکیت توپ می باشد.اما خطا زمانی به وجود می آید که شخصی با حریف خود برخورد کند و یا اینکه حرکتی غیر ورزشی صورت گیرد.جریمه خطا میتواند واگذار کردن توپ به حریف یا ثبت اسم شخص خاطی در برگه منشی باشد و گاهی نیز ممکن است خطا منجر به دادن حق پرتاب آزاد به تیم حریف شود.
خطاها در بسکتبال ممکن است تیمی و یا انفرادی باشند.
در صورتی که در یک تیم شخصی مرتکب خطایی شود ،نامش در برگه منشی ثبت خواهد شد.یک بازیکن در کل زمان بازی یعنی در چهار کوارنر ده دقیقه ای و وقت های اضافه نباید بیشتر از پنج خطا انجام دهد.در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد ،بازیکن خطا کار از زمین اخراج می شود و می بایست بازیکن دیگری جایش را بگیرد.


در بسکتبال خطاهای تیمی نیز وجود دارند.به این صورت که هر بار که یک بازیکن مرتکب خطایی می شود ،یک خطای تیمی نیز برای تیمش ثبت می شود.یک تیم در یک تایم یا یک کوارتر تا چهار خطا را میتواند انجام دهد ولی اگر در یک تایم تعداد خطاها به پنج رسید ،به ازای هر خطا دو پرتاب آزاد به تیم مقابلش داده می شود مگر آنکه تیم خاطی خودش در حین خطا مالک توپ باشد.
در مورد خطاهای تیمی و انفرادی در آموزش بسکتبال باید نکات دیگری را نیز در نظر داشت و آن هم این است که:
پس از هر کوارتر خطاهای تیمی از اول شمرده می شوند و خطاهای کوارتر قبل در آن نقشی ندارند.اما برای خطاهای انفرادی اینگونه نیست یعنی تا آخر بازی تعداد خطاهای انفرادی کلا شمرده میشوند.در صورتی که بازی در زمان قانونی خود تمام نشود و به زمان اضافه نیاز باشد ،تعداد خطاهای کوارتر آخر صفر نمیشوند و ادامه آن در وقت اضافه شمرده می شود.
تخلفات:
تخلفات را عمدتا به ۴ دسته تقسیم می کنند از جمله:


۱-تخلفات زمان:
تخلفات زمان خود به چهار قسمت تقسیم میشود:سه ثانیه ، پنج ثانیه ،هشت ثانیه ،بیست و چهار ثانیه
۲-تخلفات منطقه ای که آن هم به ۴ دسته تقسیم می شود:سه ثانیه (توی مستطیل) ،هشت ثانیه (توی نیمه زمین دفاعی خود) ، نیمه (توی نیمه زمین حمله) ، اوت (توی محدوده زمین بسکتبال)
۳-تخلفات دریبل که شامل دو بخش دبل و رانینگ می شود.
۴-سایر تخلفات ممکن مانند ضربه زدن به توپ توسط پا

نوشته شده توسط سینا در 11:14 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

جمعه بیست و سوم بهمن ۱۳۹۴

فنون در والیبال

فنون در والیبال:
آبشار زدن در والیبال یکی از فنونی است که بسیار مهیج است و بینندگان را نیز به هیجان می آورد.ویژگی آبشار این است که بدون اینکه مهتی برای دفاع به تیم حریف بدهد ، وارد زمین میشود.می شود گفت قدرتمند ترین ضربه در بازی والیبال است.مربیان همواره در امر آموزش والیبال روی این تکنیک بسیار حساس و دقیق عمل می کنند.
دفاع روی تور:
اولین جایی که نیاز به دفاع دارد یا به اصطلاح اولین خط دفاعی در بازی آموزش والیبال دفاع روی تور است.هدف از دفاع روی تور این است که جلوی وارد شدن توپ را که توسط آبشار حریف میخواهد وارد زمین ما شود گرفته شود.برای این منظور بازیکنانی که وظیفه دفاع روی تور را دارند علاوه بر اینکه از ورود توپ به زمین جلوگیری میکنند می بایست جهت آن را به نیز به بهترین شکل تنظیم کنند و توپ را به جایی هدایت کنند که احتمال بیشتری برای برخورد به زمین حریف را داشته باشد.تنها ۳ نفر میتوانند در دفاع روی تور ایفای نقش کنند.

آموزش والیبال
۱-خواندن دست حریف و اقدام جهت جلوگیری از آن:
در این حالت.مدافع از نیت بازیکن مهاجم حریف آگاه میشود و پس از آنکه بازیکن مهاجم توپ را پاس میدهد ، مدافع به هوا می پرد و درصدد دفاع از آن برمی آید.
۲-دفاع روی تور با تعهد:
در این حالت قبل از این که حریف بخواهد توپ را پاس دهد ، مدافعین تصمیم خواهند گرفت که با مهاجم میانی تیم حریف به طور کامل جهش کنند یا نه.
یک مدافه روی تور حرفه ای دستانش را وارد زمین حریف می کند.یعنی به جای اینکه دستانش را تنها بالا بیاورد ، کمی هم آنها را به داخل زمین حریف وارد میکند.این عمل به این خاطر است که فضایی که مهاجم برای حمله در اختیار دارد کاهش یابد.
چرخش:
در زمین والیبال ۶ زمین وجود دارد به طوری که هر بازیکن در یک منطقه مستقر می شود.در این میان مناطق ۱و۴،۳ و۶،۲ و ۵ اصطلاحا قطر یکدیگر هستند.پس از اینکه تیم حریف نوبت سرویس خود را زد و امتیاز زدن سرویس به تیم مقابل داده می شود ،بازیکنان مناطق خود را تغییر میدهند و این تغییر در جهت عقربه های ساعت است.در این صورت بازیکن منطقه دو به منطقه یک میرود و برای زدن سرویس آماده می شود.به وسیله همین سیستم چرخش در بازی آموزش والیبال است که بسیاری از استراتژی ها پدیدار شده است.یک تیم به هیچ عنوان نمیتواند بازیکنانی که در دفاع مهارت دارند را همواره بر روی دفاع روی تور قرار دهد و بازیکنی که در زدن سرویس قرار دهد همواره فقط به زدن سرویس مشغول باشد.در نتیجه همه بازیکنان باید همه تکنیک ها را بدانند و در همه مناطق زمین بازی کنند.

آموزش والیبال
سه عنصر مهم و اساسی در والیبال نوین به این صورت است:
۱-سرعت و تنوع در بازی:
داشتن سرعت به شما این امکان را می دهد که به حریف خود اجازه فکر کردن برای دفاع خوب و موثر را ندهید.و قبل از ایکه حریف بخواهد بهترین گزینه برای دفاع را بررسی کند توپ وارد زمینش شده.از طرفی با ایجاد تنوع در بازی ،تیم مقابل هیچ گاه نمی تواند تاکتیک و استراتژی شما را پیش بینی کند و این باعث شانس شما چندین برابر شود
۲-ارتفاع بالای بازی و عملکرد در روی تور:
این یک مزیت است که یک تیم بتواند در ارتفاع بالاتری نسبت به تیم مقابلش بازی کند.داشتن این مزیت به وجود بازیکنان بلند قد بستگی دارد.بازیکنان قد بلند در زدن آبشار ،دفاع روی تور و همچنین پاس دادن میتوانند بهتر عمل کنند.در ۴دهه گذشته در عرصهآموزش والیبال قد بازیکنان رو به افزایش بوده است.آمار نشان میدهد که تیم هایی با بازیکنان بلند قد همواره جز بهترین تیم ها به شمار می رفته اند اما به ندرت به مقام نخست دست یافته اند و این نشان میدهد که بلند قد بودم برای بازیکنان لازم است ولی همه چیز نیست

آموزش والیبال
۳-عالی وکامل بودن در تکنیک:
یک بازیکن باید در تمامی تکنیک ها مهارت کافی داشته باشد.بازی والیبال یک بازی گروهی است و قانون چرخش در آن باعث شده که هر بازیکنی در برابر تمامی تکنیک ها احساس نیاز بکند.بسیار مهم است که درصد خطا در تکنیک یک بازیکن پایین باشد.در بررسی تکنیک یک بازیکن محاسبه درصد خطای آن بازیکن در آن تکنیک خاص بسیار موثر می باشد.

نوشته شده توسط سینا در 11:14 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

جمعه بیست و سوم بهمن ۱۳۹۴

تئوری چرخش توپ در تنیس روی میز

تئوری چرخش توپ در تنیس روی میز:
یک بازیکن حتما باید از نوع چرخش یک توپ اطلاع داشته باشد تا بتواند مسیر آن را تشخیص داده و در جهت مناسبی به آن ضربه بزند.در آموزش پینگ پنگ همواره این نکته به بازیکن یادآوری می شود که اگر نتواند درک درستی از تئوری چرخش توپ داشته باشد نمیتواند بازیکن موفقی شود.
الف)توپ بدون پیچ:
زمانی که توسط راکتبه پهلوی توپ ضربه زده بشود ،توپ به سمت جلو پرتاب خواهد شد و در این صورت بدون چرخش می باشد.پس از طول مسافت میز هنگامی که طرف مقابل میخواهد ضربه بزند،پس از آنکه توپ با راکت برخورد کند با همان زاویه سابق در جهت مخالف به حرکت خود ادامه می دهد.به این معنی که نابش و بازتاب یک زاویه و دارند.


ب)توپ با پیچ زیر:
اگر در هنگام ضربه به توپ توسط راکت به نقاط زیرین توپ ضریبه بزنید در این صورت قوس توپ از حالت معمول کمی بیشتر خواهد بود که اصطلاحا خواهیم گفت به توپ پیچ زیری داده شده است.چرخش توب در این حال حول محور افقی است.اگر حریف قصد دفاع این نوع سرویس را داشته باشد باید مانند زننده سرویس به نقاط زیرین توپ ضربه بزند در غیر این صورت توپ به سمت پایین هدایت میشود و حتی ممکن است با تور برخورد کند.این یکی از بهرتین روش ها در جهت یادگیری آموزش تنیس روی میز است.
پ)توپ با پیچ رویی:
اگر در هنگام زدن ضربه زدن به توپ توسط راکت به نقاط بالایی توپ ضربه زده شود توپ با قوس زیادتری نسبت به حالت معمول به حرکت خود ادامه خواهد داد و اصطلاحا خواهیم گفت که توپ به پیچ رویی داده شده است.در این حالت اگر حریف درک درستی از این نوع کات نداشته باشد و به صورت معمولی جواب این سرویس را بدهد ،توپ پس از ضربه به صورت بالا کشیده خواهد شد.جواب این گونه سرویس ها باید اینگونه باشد که با تاکید بر نقاط بالایی توپ به آن ضربه زده شود.در این حالت نیز توپ حول محور افقی به چرخش ادامه خواهد داد.
ت)توپ با پیچ پهلویی:
اگر هنگام ضربه زدن سعی کنیم که از بغل به توپ کات دهیم و بر نقاط پهلویی توپ ضربه بزنیم در این صورت توپ را اصطلاحا پیچ پهلو داده ایم.در این صورت نیز مانند موارد پیچ رویی و پیچ زیرین باید همانگونه که زننده سرویس به توپ کات داده ،به توپ کات دهیم.به این صورت که اگر از سمت راست به توپ کات داده شده در جواب نیز باید از سمت راست کات داده شود و اگر از سمت چپ کات داده شده باید در جواب هم از سمت چپ کات داده شود و علت آن هم این است که مثلا اگر در جواب توپ کات دار مایل به راست ،ضربه معمولی زده شود توپ به سمت راست هدایت می شود و از کنترل خارج می شود.

آموزش تنیس روی میز
حالت آماده درآموزش تنیس روی میز چیست؟
قبل از اینکه بخواهید به توپ ضربه برنید ابتدا باید در مکان مناسبی ایستاده باشید و سپس حالت ردن ضربه را بگیرید و آمادگی این را داشته باشید که هر آن ممکن است توپ به طرف شما بیاید.
حالت آماده به این شکل است که شما باید در فاصله ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتری از میز بایستید.پاها به اندازه عرض شانه باز میشود وگاهی کمی بیشتر.از قسمت کمر و زانو بدن خم میشود و شانه ها باید به سمت جلو باشند.ساعد هر دو دست به موازات یکدیگر باشند و در جلوی بدن قرار گیرند.در این حالت شما آمادگی زدن ضربه را دارید.
اما مکان قرار گرفتن برای سرویس ممکن است در هر بازیکنان تفاوت داشته باشد.بازیکنانی که مدافع هستند و می خواهند جواب سرویس را بدهند بهتر است در وسط میز قرار بگیرند.بازیکنانی که زدن سرویس با آنهاست و راست دست هستند معمولا در گوشه کناری سمت چپ جای میگیرند و بازیکنانی که قصد زدن سرویس را دارند و چپ دست می باشند در گوشه کناری سمت راست جای خواهند گرفت.
سرویس:


بازی همیشه با زدن یک سرویس از سوی یکی از دو بازیکن صورت میگیرد.این تکنیک را میتوان تنها تکنیکی دانست که بدن دخالت حریف می توان آن را انجام داد.از مزیت های داشتن نوبت سرویس این است که بازیکن میتواند روی ضربه سوم از قبل برنامه ریزی کند و از آن بهره جوید.در آموزش تنیس روی میز معمولا یکی از ابتدایی ترین چیزهایی که سعی میشود به بازیکن یاد داده شود زدن سرویس می باشد.

نوشته شده توسط سینا در 11:14 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

جمعه بیست و سوم بهمن ۱۳۹۴

تکواندو چیست؟

تکواندو چیست؟
شاید بتوان ورزش آموزش تکواندو را یکی از علمی ترین ورزشهای رزمی و حتی ورزشهای المپیک دانست.هدف از آموزش تکواندو آموزش حمله و دفاع با دستان خالی می باشد و علاوه بر آن سعی بر آن است که راه بهتر زیستن را نیز به ورزشکار بیاموزد.
از نظر لغوی لمه تکواندو از سه بخش تشکیل شده است:”ت”به معنی ضربات پا یا پا می باشد.”کوان” به معنی ضربات دست و یا دست است و “دو” معنی هنر را دارد.در نتیجه از نام این ورزش اینگونه استنباط می شود که دست و پا که به عبارتی نماینده کل بدن هستند باید با هنر همراه باشند و این ورزش جنبه هنری نیز دارد و از طرفی معنی دیگری میتوان از آن برداشت کرد و آن هم این است که با گذاشتن پا بر روی دست ها (این کار خواستاری صلح و پرهیز از جنگ را معنی میدهد) باید به راه واقعی زندگی اندیشید.

آموزش تکواندو
در ۲۰۰۰سال پیش در کره امروزی ورزشهای به نام های تکیون ،سوباک ، هورانگدو و… رواج داشته که همان تکواندو امروزی می باشد.در قرن بیستم که کره به دست ژاپنی ها اشغال شد تمرین ورزشهای کره ای ممنوع شد با این حال این ورزش را در خفا کار می کرده اند.ده سال بعد از آزادی کره در سال ۱۹۵۵ ژنرال چوی هونگ هی سبکهای مختلف را با هم ترکیب کرد و نام آن را تکواندو گذاشت.
در آموزش تکواندو به هیچ عنوان نباید عجله کرد.ضربات سریع پا و رقص پاهای زیبا این ورزش را از سایرین جدا کرده است.آموزش تکواندو لوازم ایمنی مخصوص به خود را دارد و آسیب های آن بسیار کم می باشند.
یک مربی خوب برای اینکه در آموزش تکواندو موفق باشد باید به کارآموز خود بیاموزد که چگونه ذهن و جسم خود را برای مقابله با هر مشکلی مانند تسلط بر هوای نفس ،تناسب اندام ،برقراری ارتباط میان افراد مختلف با سلیقه های خاص و متفاوت و در کل آموزش راه درست زیستن و رساندن نفع به دیگران است.به همین دلیل است که امروزه آموزش تکواندو سبب شده کارآموزان این رشته به آرامشی بیشتری دست یابند و طرفداران این رسته نیز از سایر رشته های رزمی بیشتر باشد.


این رشته برای کودکان و بانوان نیز بسیار مفید است و توانایی این را به شما میدهد که کنترل تمامی قسمت های بدنتان را بدست بگیرید و ماهیچه ها و مفاصلتان را منعطف گردانید. خصوصیت دیگر آموزش تکواندو این است که با آموزش های گسترده مانع از ایجاد خستگی و افسردگی در فرد می شود.گاهی برخی می گویند که آموزش تکواندو برای آنها کارساز نیست و یادگیری آن سخت است.این حرف اصلا درست نیست.هر کسی می تواند این ورزش را یاد بگیرد و از آن لذت ببرد.تنها باید در این راه تلاش کند و با اراده به پیش برود.
آموزش تکواندو به چهار بخش فیزیکی و یک بخش ذهنی تقسیم میشود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:
۱-فرم یا پوسمه:حرکات و ضربات دست و پایی است که از پیش تعیین گردیده است و در برابر دشمن فرضی انجام میگیرد.پوسمه ها یا فرم های استاندارد فرم های تگوک ۱تا۸ برای کمربند های رنگی ،کوریو برای دان ۱ ،کئوم گانگ برای دان ۲ ،ته باک برای دان ۳ ،پیونگ وون برای دان ۴ ،سیپ جین و جیتا برای دان ۵ ،چون کوان ،هانسو و ایلیو برای دان ۶ می باشند.
۲-مبارزه (کیوروگی):انجام عملی تکنیک های مختلف با یک حریف واقعی که در طول ۳ راند انجام می شود داشتن وسایل ایمنی در این مبارزات الزامی است.پرکاربردترین بخش تکواندو بخش مبارزات آن می باشد تا جایی که امروزه به وصرت رشته ای در المپیک شناخته شده است.

آموزش تکواندو
۳-شکستن اجسام یا کیوک پا:در این قسمت ورزشکاران قدرت و تکنیک خود را با شکستن اجسام مانند آجر و تخته و … می آزمایند.این کار در مسابقات جنبه نمایش دارد.
۴-دفاع شخصی یا هو شین سول:این بخش بسیار جالب است به این صورت که از نیروی حریف بر علیه خودش استفاده خواهد شد.در این روش ورزشکار یاد میگیرد که چه زمانی به نقاط حساس بدن حریف ضربه بزند.
۵-مدیتیشن (جانگ شین تونگ):این قسمت مربوط به تمرینات کنرل ذهن می باشد.بدین صورت که فرد با انجام این تمرینات ذهنش را آرام می کند.مدیتیشن را توجه به ندای وجدان نیز می نامند.چرا که پس از انجام آن فرد به آرامشی وصف نشدنی میرسد و اخلاق جوانمردی در وی رشد می کند.این جرء همان بخش “دو”در نام آموزش تکواندو می باشد که به جوانمردی و بهتر زیستن کمک می کند.

نوشته شده توسط سینا در 11:14 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

جمعه بیست و سوم بهمن ۱۳۹۴

درباره آزمون آموزش زبان انگلیسی ایلتس چه می دانید؟

درباره آزمون آموزش زبان انگلیسی ایلتس چه می دانید؟
می باشد.International English Language Testing System مخفف عبارت IELTS
این آزمون برای سنجش میزان توانایی و آمادگی داوطلبان کار و ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی و آمریکایی و به طور کلی کشورهای انگلیسی زبان اجرا می شود.
این آزمون به صورت مشترک توسط کنسول بریتانیا و دانشگاه کمبریج و مرکز ایلتس استرالیا همه ساله در بیش از پانصد کشور دنیا برگزار می شود.گفتنی است هر ساله حدود یک و نیم میلیون داوطلب در سراسر جهان در این آزمون شرکت می کنند.
این آزمون در دو نوع عمومی یا General training و آکادمیک یا Academic برگزار می شود.نوع آکادمیک برای افرادی طراحی شده است که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی در کشورهای انگلیسی زبان دارند.کسانی که قصد دارند دوره های کوتاه مدت فنی و تخصصی را در این کشورها بگذرانند و یا قصد کار و اقامت دارند از نوع آزمون عمومی می توانند استفاده کنند.

آموزش زبان انگلیسی

قسمت های مختلف آزمون ایلتس
در آزمون ایلتس چهار مهارت اصلی آموزش زبان یعنی شنیداری مکالمه خواندن و نوشتن بررسی می شود.دو قسمت شنیداری و مکالمه در هر دو نوع عمومی و آکادمیک کاملا مشابه است .بخشهای خواندن و نوشتن به صورت مجزا اجرا می شود.
کل مدت زمان انجام آزمون حدود دو ساعت و چهل و پنج دقیقه است که این مدت زمان بین قسمت های مختلف تقسیم می شود.

نمره ی قبولی در آزمون ایلتس
در این آزمون برای قبولی تراز و حد نصاب مشخصی تعیین نمی شود.دانشگاهها و موسسات آموزشی مختلف تراز و سیستم پذیرش و در واقع حد نصاب قبولی ویژه ی خود را دارند.
به طور کلی در این آزمون ۹ سطح یا ۹ نمره یا band برای قبولی وجود دارد.
کسی که نمره ۹ را کسب کند عالی ارزیابی می شود و نمره های ۷ و ۵ و ۳ به ترتیب خوب , متوسط و ضعیف در نظر گرفته می شود.
Bandهای متنوع این آزمون به صورت زیر می باشد:

Did not attempt the test 0
Non user 1
Intermittent user 2
Exterimelly limited user 3
Limited user 4
Modest user 5
Competent user 6
Good user 7
Very good user 8
&
Expert user 9

زبان انگلیسی
لازم به ذکر است امروزه اکثر دانشگاهها برای ورود داوطلبان شرط نمره ایلتس ۶٫۵ را در نظر می گیرند اما این یک قانون کلی است و هر دانشگاه و موسسه شرایط ویژه و خاص خود را در نظر می گیرد.

چگونه می توانیم با خواندن مهارت خود را در زبان انگلیسی افزایش دهیم؟

روش تند خوانی
همه ی ما معمولا زمانی که مشغول مطالعه ی یک متن نظیر مجله یا روزنامه یا هر مطلب دیگری هستیم سعی داریم با کمترین تلاش و بیشترین سرعت به نکته و مضمون نهایی و اصلی متن پی ببریم.این روش را می توان تند خوانی نامید.
در این شیوه مغز شما سعی می کند تا آنجا که ممکن است لغات کمتری بخواند و مدت زمان توقف روی هر کلمه بسیار کم است.
هنگامی که شما تحت آموزش زبان انگلیسی قرار دارید نیز معمولا از این روش برای خواندن متن های انگلیسی استفاده می کنید.
حالا ببینیم روش تند خوانی چه ویژگی هایی دارد…

در این روش چشم شما فقط روی لغات اصلی مانند افعال , صفت ها , اسم ها و قیدها تمرکز می کند.و حروف اضافه و تعریف زبان انگلیسی و به اصطلاح کلمات گرامری نادیده گرفته می شوند.
تحقیقات نشان می دهند که مغز ما لغت را حرف به حرف تحلیل و تجزیه نمی کند بلکه کل آن لغت را از روی شکل آن بررسی کرده و شناسایی می کند.در این روش شما به املای لغات خیلی توجه نمی کنید.

در روش سریع خوانی که در آموزش زبان انگلیسی استفاده می کنیم به لغات دشواری که برای فهم موضوع متن ضروری نیستند دقت نمی کنیم.در واقع برای فهمیدن معنی این کلمات از دیکشنری استفاده نمی کنیم.
در هنگام آموزش زبان انگلیسی روش تندخوانی روش مناسبی برای جلوگیری از اتلاف وقت است.درست است که شما برای فهمیدن و درک مطلب به لغات گرامری احتیاج ندارید اما هنگامی که خودتان قلم به دست می گیرید و شروع به نوشتن یک متن به زبان انگلیسی می کنید یا زمانی که شروع به صحبت کردن به زبان انگلیسی می کنید به این نوع لغات نیاز پیدا می کنید.


پس اگر به حروف اضافه و حرف های تعریف توجه نکنید در مواقع لزوم نمی توانید از آن ها به درستی استفاده کنید.
دلیل اینکه بعضی زبان آموزان یک کتاب قطور را می خوانند اما گاها با قوانین گرامری پایه هم مشکل دارند نیز همین مطلب است.در واقع به همین علت یکی از مشکل ترین بخش های آموزش زبان انگلیسی حروف تعریف و حروف اضافه هستند.
پیشنهاد ما به شما این است که اگر می خواهید مهارت صحبت کردن و مکالمه و نگارش خود را مانند مهارت خواندن خود تقویت کنید عادت کنید به لغات گرامری دقت کنید.
حالا که با اشکال روش تند خوانی آشنا شدیم خوب است یاد بگیریم روش صحیح خواندن متون انگلیسی چیست…

روش صحیح خواندن متون انگلیسی
به نکات کلیدی و مهمی که برای مطالعه متون زبان انگلیسی به آن ها نیاز پیدا خواهید کرد دقت کنید:

در متون انگلیسی هنگامی که به یک نکته ی جالب توجه برخورد می کنید کمی مکث کنید.این نکته جالب توجه می تواند یک لغت جدید باشد یا یک نکته گرامری یا یک حرف اضافه با کاربرد جدید یا…
کمی مکث کنید و به این نکات دقت کنید از خودتان سوال کنید چرا این لغت در این عبارت به کار برده شده است یا مثلا چرا زمان فعل تغییر کرده است.
اگر هنگام مطالعه ی یک متن انگلیسی به جمله ای با ساختار جالب و جدیدی مواجه شدید سعی کنید یک جمله یا عبارت شبیه به آن بسازید.سعی کنید زمان افعال و حروف اضافه و تعریف و تمامی نکات را به درستی به کار ببرید.می توانید جمله ساخت خودتان را بنویسید یا آن را برای خودتان تکرار کنید.هدف این تمرین این است که ساختارهای مفید را در ذهن داشته باشید.
می توانید یک دیکشنری کنار خودتان داشته باشید و به آن برای ترجمه لغاتی که معنی آنها را نمی دانید و همین طور کاربرد آن لغات در جمله های نمونه ی دیگر مراجعه کنید.
برای آنکه ساختارها و عبارات مفید متن انگلیسی که در حال مطالعه ی آن هستید را فراموش نکنید یا حتی کلمات انگلیسی را می توانید در یک دفتر یادداشت بنویسید تا بتوانید دوباره به آن ها مراجعه کنید.

ممکن است دوست نداشته باشید مدام از متن خارج شده و به دیکشنری مراجعه کنید…می توانید زیر آن لغت یا عبارت را خط بکشید و بعدا آن را بررسی کنید.
البته همانطور که احتمالا تا الان متوجه شده اید این روش خواندن متون انگلیسی کمی خسته کننده به نظر می رسد.اما خود را ملزم نکنید که همواره با این روش متون انگلیسی را مطالعه کنید.زمانی که به اندازه کافی وقت دارید و سرحال هستید می توانید از این روش استفاده کنید.
چرا که این روش یکی از بهترین راهها برای آموزش زبان انگلیسی می باشد و پس از مدتی متوجه پیشرفت خود خواهید شد.

نوشته شده توسط سینا در 11:13 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

جمعه بیست و سوم بهمن ۱۳۹۴

زمین مبارزه در آموزش کاراته:

زمین مبارزه در آموزش کاراته:

برای رده سنی ۱۴ سال به بالا ۸*۸ بوده و برای سنین کمتر از ۱۴ سال زمین ۶*۶ فراهم شده .

زمین مسابقه :
مسابقه کاراته در بزرگسالان ۳ دقیقه
زمان مسابقه کاراته در بانوان بزرگسال ۲ دقیقه
زمان مسابقه کاراته در نوجوانان زیر ۱۴ سال یک دقیقه و نیم است

امتیازات در مسابقه کاراته و آموزش کاراته چگونه است:
یوکو: یک یوکو یعنی یک امتیاز
حرکت چودان و جودان زوکی یک امتیاز یوکو را شامل میشود
حرکات دستی که در ۷ ناحیه سر،صورت،گردن،شکم،سینه،پشت،پهلو زده شود داده میشود.

وازاری: یک وازاری یعنی دو امتیاز
– حرکات و ضربات پا در نواحی سینه ، شکم ، پشت ، پهلوها یک وازاری یا دو امتیاز داده میشود.

آموزش کاراته

ایپون : یک ایپون یعنی ۳ امتیاز
– ضربه به سر و صورت و گردن که به آنها نواحی جودان گویند ۳ امتیاز را به همراه دارد.
چگونه دریافت امتیاز صحیح می باشد:
۱) فرم مناسب بدن
۲) ضربه به حریف در آموزش کاراته و مبارزه کاراته باید با نیت ورزشی باشد نه به عمد و غیر جوانمردی
۳) تکنیک باید قوی و سرعتی باشد
۴) آگاهی کامل از نوع و انجام تکنیک داشته باشد
۵) زمان را در نظر بگیرد
۶) فاصله درست وقتی با حریف در آموزش کاراته انجام شود به گرفتن امتیاز کمک میکند.

ضربات به چه نقاطی کسب امتیاز دارد:
سر
صورت
گردن
شکم
سینه
پشت
پهلوها
در آموزش کاراته در سنین ۱۸ سال به بالا ضربات باید چگونه باشد:
در آموزش کاراته به این سنین برای آماده سازی بدنی و شرکت در مسابقه باید به صورت کنترل شده زده شوند و فقط به سر
، گردن ، صورت از بالا و از تنه به پهلو، شکم، سینه زده شود و برطبق قوانینی که هست اجرا شود و قدرت کافی را داشته باشد.

آموزش کاراته

در مسابقات کاراته در سنین ۱۸ سال به پایین ضربات باید چگونه باشد:
در فاصله ی ۵ تا ۱۰ سانتی متری به صورت و گردن و سر حریف ضربه زده شود و ضربات پا فقط با پوست تماس داشته باشد و ضربات دست و پا به تنه ی حریف مثل شکم ، سینه و پهلوها نباید محکم باشد که باعث آسیب دیدگی شودو فقط در این صورت امتیاز دارد .
رعایت کردن اصول اخلاقی در کاراته و آموزش کاراته توسط اساتید به کاراته کاران و ورزشکاران از اهمیت بالاتری نسبت به بقیه موارد مهم بوده و پرورش دادن روح و جسم و استقامت و صبوری با تمرینات طاقت فرسا و طولانی قابل اجراست و یک ورزشکار قوی و با اخلاق بوجود می آورد

۲۰ قانون در آموزش کاراته و یادگیری آن:
۱) از ابتدای اموزش کاراته یاد داده میشود که حتما احترام متقابل آغاز و پایان مسابقه انجام شود.
۲) همیشه دارای آمادگی باشید و آماده ی مبارزه
۳)با آموزش کاراته روحیه بهتر شده و پرورش پیدا میکند.
۴) در اموزش کاراته ابتدا باید خودشناسی را یادبگیرید و خودتان را کامل بشناسید بعد دیگران را.
۵) در آموزش کاراته روش های پرورش روحی از پرورش جسمی اهمیت بالاتری دارند.
۶) در آموزش کاراته ذهن باید آزاد باشد و دغدغه و استرس نداشته باشد.
۷) در آموزش کاراته یاد میگیرید که نباید بی توجه و غافل بود .
۸) آموزش کاراته و یادگیری آن یک هنر و فعالیتی برای طول زندگی است .
۹) خیلی از مواردی که به آن توجه نمیشد در آموزش کاراته نهفته است.
۱۰) کاراته مانند آب در حال جوش و خروش است و باید این حالت را بالا نگه داشت تا خاموش نشود.
۱۱) در آموزش کاراته این را یاد میگیرید که برای برنده شدن فکر نکنید اما برای بازنده شدن نیز فکر نکنید.
۱۲) در وارد کردن ضربات به حریف باید قدرت بدنی وی را بسنجید.
۱۳) در آموزش کاراته ضربات با با تکنیک خاص زده میشود.

آموزش کاراته
۱۴) در وارد کردن ضربات دست و پا را شمشیر بدانید.
۱۵) داچی های مختلف را در آموزش کاراته فرا بگیرید و بعد آنرا با فرم مناسب بدن انجام دهید.
۱۶) کاتا در کاراته باید بصورت صحیح تمرین شود .
۱۷) در کاراته هیچ حمله ی آغازینی وجود نداشته.
۱۸) در کاراته نباید نقاط ضعف و قوت بدنتان را نادیده گرفت و تکنیک هایتان متناسب ان ها باشد.
۱۹) کاراته و آموزش کاراته روشی تمرینی برای دوجو نیست.
۲۰) برای اینکه یک کاراته کار خوب شوید همیشه ذهن خود را جلا دهید.

نوشته شده توسط سینا در 11:13 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

جمعه بیست و سوم بهمن ۱۳۹۴

رده ی کمربند در آموزش کونگ فو

رده ی کمربند در آموزش کونگ فو

یک سبک در آموزش کونگ فو هست به نام کلورز که هشت رنگ کمربند دارد ولی افراد مبتدی که تازه در حال آموزش کونگ فو تا سه ماه اول بدون کمربند تمرین میکنند
– کمربند زرد رنگ : تا سه ماه اولیه ی آموزش کونگ فو کمربند زرد بسته میشود.
– کمربند بنفش رنگ : اگر در آزمون کونگ فو قبول شود تا سه ماه کمربند بنفش را میبندد
– کمربند سبز رنگ : اگر در آزمون مرحله قبل کونگ فو قبول شود تا سه ماه این کمربند را میبندد
– کمربند آبی رنگ : در آزمون مرحله قبل کونگ فو قبول شود تا چهار ماه این کمربند را میبندد
– کمربند قهوه ای رنگ : در آزمون مرحله قبل کونگ فو قبول شود تا شش ماه این کمربند را میبندد
– کمربند مشکی رنگ : براساس دان یکم تا پنجم مدت زمان فعالیت آن تغییر میکند
الف) کمربند مشکی دان یک: تا دوازده ماه آموزش کونگ فو باید در این رده بماند
ب) کمربند مشکی دان دو : تا شش ماه آموزش کونگ فو باید در این رده بماند
ج) کمربند مشکی دان سه : تا هشت ماه آموزش کونگ فو باید در این رده بماند
د) کمربند مشکی دان چهار : تا دوازده ماه آموزش کونگ فو باید در این رده بماند
ه) کمربند مشکی دان پنج : تا بیست و چهار ماه آموزش کونگ فو باید در این رده بماند
– کمربند طلایی رنگ :اگر در آزمون مرحله قبل کونگ فو قبول شود تا سی و شش ماه این کمربند را میبندد
– کمربند قرمز رنگ :اگر در آزمون مرحله قبل کونگ فو قبول شود تا شصت ماه این کمربند را میبندد

آموزش کونگ فو

در این سبک آموزش کونگ فو باید ستاهی آموزش رعایت شوند و باید طبق قانون تعیین شده عمل کرده. و قابل عوض کردن نیست.
و مدت زمان آموزش کونگ فو در زمان خاص هر کمربند با هررنگی براساس قاعده تعیین شده که توسط بنیان گذار آن تعیین شده و از طریق تجربیات و مقیاس عقلی و حسی با تمرینات این رده های زمانی را مشخص کرده.
هنرآموز ورزش رزمی کونگ فو در طی دوره ای برایش تعیین شده به گونه ای تکنیک ها را فرامیگیرد که حتی چندمدت بعد همان تکنیک را با همان اصول و قدرت انجام میدهد و به مغز ناخودآگاه سپرده شده و اندام های بدن هماهنگی خاص را پس از مدت ها حفظ کرده حتی اگر مدت ها از تمرین و آموزش کونگ فو فاصله داشته باشد.

تعریف و تمجید بیش از حد از ورزشکار در حین آموزش کونگ فو و دادن تشویقات برای رنگ کمربند شیوه ی مناسبی نیست و ملزم به این است که در همان زمان تعیین شده برای وی در همان رنگ کمربند به او این امکان را داده تا با تکرارهای سودمند و تمرینات سخت و فشرده نتیجه ی بهتری برای وی فراهم کند .
در آموزش کونگ فو مربی باید تجربیات را گفتاری و شنیداری به او یاد داده ولی باید در زمان معلوم این تمرینات سخت و متداول معین شده انجام گیرد تا نتیجه مطلوب در حس ورزشکار ایجاد شود.

جهش در رده بالاتر در آموزش کونگ فو:
جهش رنگ کمربند و تغییر دادن دان عمل رایجی نمی باشد ولی برای آنها استثناهایی قرار داده اند و اگر تشخیص داده شود که ورزشکار استعداد زیادی برای پیشرفت داشته باشد میتواند آزمون مرحله ی بالا را دادع و جهش کند .

آموزش کونگ فو
طبق قوانین تعیین شده سه کمربند اولیه را باید تاییدیه مربی بصورت کتبی داشته باشد و آزمون این سه ماه الزامی بوده و بعد از طی این سه کمربند اول یک آزمون به بالا میتواند شرکت کند.
ارتقاء دان
برای ارتقا دادن رده ورزشکار در طی آموزش کونگ فو باید مربی آنرا تاییدیه مکتوب کند که این تاییدیه همراه با :
کپی شناسنامه ورزشکار که مراحل آزمون کمربند و مسابقات را شرکت کرده
– یک فیلم تصویر برداری از یک جلسه ی تمرینی طی آموزش کونگ فو در زاویه مناسب و قابل دید درست، که بصورت خام و اصل فیلم بدون ویرایش باشد.
– درخواست فرم آزمون ارتقاء از طرف ورزشکار

صدور تاییدیه جهش دان :
در فدراسیون پس از دیدن مدارک و درخواست ارتقاء و دیدن فیلم آرشیو تمرینات آموزش کونگ فو رای نهایی را صادر میکنند که به سن و جنسیت بستگی داشته و جهش دان داده میشود.

* در افرادی که سن پایین ۱۸ سال دارند کمربند رنگ مشکی داده نمیشود حتی اگر مراحل جهشی و تاییدیه را داشته باشند باید تا رسیدن به سن اعلام شده منتظر بمانند.

 

نوشته شده توسط سینا در 11:13 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

جمعه بیست و سوم بهمن ۱۳۹۴

نحوه بازی بیلیارد

نحوه بازی بیلیارد:
بیلیارد بازی جدید و جذابی است و امروزه بسیاری را به سمت خود جذب کرده است.در اینجا توضیحاتی در مورد یکی از سبک های آموزش بیلیارد به اسم توپ ۹ طلایی خواهیم داد.
بر روی میز جای قرار گرفتن توپها به طور تقریبی است و جایگاه دقیقی ندارد بنابراین قبل از بازی هر دوبازیکنان با هم توافق می کنند که نقطه حدودی در کجا باشد.مزیت این کار این است که اگر به هر دلیلی چیدمان توپها تغییر کرد به راحتی بتوان آنها را چید.
بازی از زمانی شروع می شود که توپ سفید برای ضربه زدن در اختیار یکی از دو بازیکن قرار گیرد.این از قوانین مهم و اساسی بیلیارد است که بازیکن نمی تواند به توپ های رنگی به طور مستقیم ضربه بزند بلکه تنها می تواند طوری به توپ سفید ضربه بزند که به توپ مورد نظر برخورد کند و آن را به مکان مورد نظر هدایت کند.این قانون از ابتدا تا انتهای بازی پابرجاست.
در ابتدای بازی آموزش بیلیارد بازیکن شروع کننده بازی باید توپ سفید را با توپ شماره یک (این توپ توپ هدف نیز نامیده می شود) تماس دهد.توپ هدف در راس مثلث قرار دارد.البته ناگفته نماند که برای پخش بهتر توپ ها بهتر است به همان توپ هدف ضربه زده شود چون در راس هرم قرار دارد.


پس از پخش کردن توپ ها در صورتی که حداقل چهار توپ با دیواره باند هیچگونه تماسی نداشته باشد ضربه خطا محسوب می شود و باید مجددا ضربه زده شود.اما در صورتی که حداقل یک توپ درون گودال فرو رفته باشد حتی اگر کمتر از چهار توپ با دیواره باند تماس پیدا کنند ضربه کاملا صحیح است.
در صورتی که در هنگام پخش کردن توپها توپ شماره ۹ داخل گودال شود و هیچ خطایی در این ضربه انجام نشده باشد ،بازیکن پخش کننده توپ ها برنده محسوب میشود.
در بازی توپ ۹ طلایی در بازی بیلیارد کسی که توپ شماره ۹ را وارد گودال یا حفره کند برنده است.پس از پخش کردن توپ ها کسی که نوبت ضربه با اوست باید ازتوپ شماره کم آغاز کند.یعنی ابتدا باید توپ شماره یک وارد حفره شود و پس از آن شماره دو و به همین ترتیب تا نوبت به توپ شماره نه برسوپد.در نتیجه نمیتوان در همان ابتدای بازی مستقیما سراغ توپ شماره نه رفت.در هنگام زدن ضربان گاهی پیش می آید که توپها به صورت تصادفی وارد حفره میشوند.مثلا در هنگام پخش کردن توپها توپ شماره ۵و۶ وارد حفره میشوند.در ایین صورت شخص زننده ضربه به بازی خود ادامه خواهد داد ولی باید در حرکت بعد خود حتما توپ شماره یک را وارد حفره کند و تنها مجاز است به آن توپ ضربه بزند.اما در صورتی که بازیکن ضربه خود را به توپ شماره یک وارد کرد ولی مثلا توپ شماره سه وارد حفره شد ،بازیکن همچنان می تواند نوبت حرکت را در اختیار داشته باشد ولی در ضربه بعد باید به توپ شماره یک ضربه بزند و سعی کند آن را داخل حفره کند.اگر طور تصادفی در این حالت توپ شماره نه به صورت تصادفی وارد حفره شد و هیچ خطایی در زدن ضربه صورت نگرفته بود ،زننده ضربه به عنوان برنده بازی محسوب می شود.این به این معنی است که در “توپ ۹ طلایی” در بیلیارد انجام حرکات ترکیبی مجاز است و در برخی جاها بازیکنان با تجربه توسط توپ هدف مجاز(کمترین شماره در میان توپهای موجود روی میز) توپ های شماره بالاتر را هدف قرار میدهند.مزیت این کار این است که گاهی امکان داخل کردن توپ هدف درون حفره وجود ندارد بنابراین بازیکن برای اینکه نوبت زدن ضربه را همچنان در اختیار داشته باشد به این حربه به هدف خود می رسد.


تا اینجا معلوم شد که بازیکن تنها میتواند به توپ هدف یا همان کمترین شماره موجود بر روی میز ضربه بزند ولی قانون دیگری درآموزش بیلیارد داریم و آن “ضربه مختار” نامیده میشود.به این صورت که پس از پخش شدن توپ ها بازیکن تنها برای یک بار میتواند اعلام ضربه مختار کند.ضربه مختار یعنی بازیکن می تواند به توپهایی با شماره های بالاتر ضربه بزند و برای یک نوبت استثنائا قوانین را نادیده بگیرد.در حرکت مختار در صورتی که به هر دلیل توپ شماره نه وارد حفره شود باید این توپ از حفره درآورده شود و مجددا بر روی میز قرار گیرد.جایگاه توپ شماره نه در راس هرم می باشد.پس از آنکه بازیکنن آغاز ننده پس از پخش کردن توپها در خواست ضربه مختار را داشت ،پس از زدن ضربه بازیکن مقابل میتواند نوبت حرکت را از او بگیرد یا همچنان خود پخش کننده را صاحب نوبت اعلام کند.اما در صورتی که بازیکن زننده ضربه مختار در زدن ضربه مختار مرتکب خطا شود ،توپ سفید به صورت آزاد در اختیار رقیبش قرار خواهد گرفت.
در صورتی که در حین بازی توپها به خارج از میز پرتاب شوند و یا توپ سفید به داخل حفره بیفتد ،توپ سفید به صورت آزاد در اختیار رقیبش قرار خواهد گرفت.
بازیکنی که سه بار به طور متوالی مرتکب خطا شود ،بازنده محسوب خواهد شد.

نوشته شده توسط سینا در 11:12 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

جمعه بیست و سوم بهمن ۱۳۹۴

با وارد شدن ورزش جودو

با وارد شدن ورزش جودو در ایالت متحده آمریکا و بقیه کشورها بیشترین هدف از از آموزش جودو گرفتن کمربند مشکی بود و بیشتر افراد فکر میکنند کمربند مشکی نشانه ی ای از استاد بودن دارد و شکست نمیخورند و به مرور زمان این طرز فکر در بین مردم ژاپن ازبین رفت.
کمربند در جودو مانند درجه سواد که دیپلم یا لیسانس نام دارد قلمداد شده و نشانه ی دانش یه فرد بوده و کمربند سیاه نشانه ای از یک فرد جدی و دانشجوی منظم و سخت کوش بوده

سیستم درجه بندی کمربند در آموزش جودو
جیگاروکانو درجه بندی و رنگ بندی کمربندهای جودو را برگزید و آن ها را به دو دسته تقسیم بندی کرد
الف) کیو
– آموزش های اولیه جودو را گویند که در کدام کلاس در حال آموزش جودو می باشد
– به کسانی که درجه کیو دارند را مودانشا گویند که مودانشا به معنی فرد بدون درجه بوده.
ب) دان
به درجه ی آموزش جودو و درجه کمربند جودو گفته شده .


مانند مدرسه که ۱۲ کلاس دارد در جودو نیز دان با ۱۰ درجه می باشد
به افرادی که دارای دان باشند یودانشا گویند یعنی فردی که درجه دارد.

در ابتدای ابداع رنگ کمربندها:
درجه کیو نشانه ی آن کمربند سفید بود
و درجه دان نشانه ی کمربند مشکی بود

به تدریج در رنگ بندی کمربندها:
کمربند رنگ قهوه ای نشانه ی بالاترین درجه کیو بوده
کمربند سفید و قرمز رنگ برای اساتید بالاتر
قرمز تک رنگ نشانه ی اساتید با سابقه بیشتر

رنگ کمربندها از تازه کار تا بالاتر :
جودوکارهای تازه کار که در حال آموزش جودو هستند با کمربند های سفید هستند
پس از آن با بالارفتن سطح آموزش جودو کمربند زرد، سبز، بنفش، آبی و یا رنگ های دیگر را در این سطح به دست می آورند.

رنگ کمربند براساس درجه دان:
جودوکارهایی که دارای درجه دان ۱ تا ۵ هستند فقط یک کمربند سیاه میبندند
جودوکارانی که ۶ تا ۸ دان را دارند کمربند قرمز و سفید میبندند
جودوکارانی که دارای دان ۹ یا ۱۰ بوده کمربند قرمز یک رنگ میبندند
افرادی که کمربند سیاه دان ۵ را دارند با نام کودانشا نامیده میشوند.

درجه بندی کمربندهای جودو در آموزش جودو
اسامی سطح کمربند در آموزش جودو:
کلاس ششم کیو سفید را روک کیو گویند
کلاس پنجم کیو سفید را گوکیو گویند
کلاس چهارم کیو سفید را یون کیو گویند
کلاس سوم کیو قهوه ای را سان کیو گویند
کلاس دوم کیو قهوه ای را نیک کیو گویند
کلاس اول کیو قهوه ای را ایک کیو گویند

دان کمربند مشکی در آموزش جودو :
دان یک سیاه را شودان می نامند
دان دو سیاه را نی دان می نامند
دان سه سیاه را سان دان می نامند
دان چهار سیاه را یودان دان می نامند
دان پنج سیاه را گودان دان می نامند

اسامی دان ۶ تا ۱۰ براساس رنگ کمربند در آموزش جودو:
دان شش را روکودان می نامند با رنگ کمربند سیاه یا قرمز و سفید
دان هفت را شیچی می نامند با رنگ کمربند سیاه یا قرمز و سفید
دان هشت را هاچی می نامند با رنگ کمربند سیاه یا قرمز و سفید
دان نه را کودان می نامند با رنگ کمربند سیاه یا قرمز تک رنگ
دان ده را جودان می نامند با رنگ کمربند سیاه یا قرمز تک رنگ

در آموزش جودو تجهیزاتی باید فراهم شود تا آسیب دیدگی ها و کارایی و یادگیری افزایش یابد که :
تشک جودو:
– تشک مخصوص جودو با ضخامت مناسب فراهم شده تا در حین ضربات زمین خوردگی ها در حین آموزش جودو و همینطور مبارزات از صدمات جلوگیری کرده
– تمام آموزش های جودو باید در زمین یا تشک مخصوص انجام شود.
– هرگز روی تشک جودو در حین آموزش جودو با کفش روی آن راه رفت چون سنگریزه ها و باقی مانده های کفش روی تشک مانده و باعث آسیب رساندن به پا و بدن ورزشکار حین تمرین شده

لوازم دیگر :
لباس جودوگی:
– لباس مخصوص آموزش جودو و تمرینات که با نام جودوگی بوده
– لباس معمول تمرینات بوده که بالای یونیفرم از پارچه کتانی دولایه دوخت بوده تا در حین کشیدن حین آموزش جودو و تمرینان مبارزه ای پاره نشود
– شلوار جودو در قسمت زانو وصله داشته و محکم بوده تا سابیدگی پیدا نکند.
– کمربند لباس جودو در آخربار و روی یونیفرم بسته شده و از پارچه کتانی چندین تا شده تشکیل شده و استحکام زیادی دارد و پاره نمیشود.
لباس دیگر در جودو:
لباس های مخصوص تمرینات دیگر جودو را با نام کی کوگی نامگذاری کرده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.